הבדלים בין גרסאות בדף "התכסויות כוכבים בכוכבי לכת"

==שימושים==

[[תמונה:Optical_Images.jpg|שמאל|250px|ממוזער|דוגמאות לדמות ממשית ודמות מדומה. איור עליון: יצירת דמות ממשית על ידי עדשה מרכזת. איור אמצעי:  יצירת דמות מדומה ע"י עדשה מבדרת. איור תחתון: יצירת דמות מדומה ע"י מראה מישורית.]]
[[תמונה:Triton_TR180_HSTFGS_Occultation.gif|שמאל|250px|ממוזער|עקומת האור כתלות בזמן של התכסות של הכוכב TR180 ע"י טריטון ירחו של [[נפטון]]. המדידות התבצעו ע"י [[טלסקופ החלל ע"ש האבל]].]]

===גילוי טבעות אורנוס===

כאשר צופים בהתכסות של כוכב מאחורי גוף במערכת השמש שיש לו אטמוספרה, כתוצאה מפיזור ובליעת אור הכוכב באטמוספר של כוכב הלכת, ההתכסות וההופעה של כוכב הלכת לא יהיו מידיים (למעשה גם עבור גוף נטול אטמוספרה ההתגלות וההופעה אינם מידיים כתוצאה מהתאבכות וגודלו הסופי של הכוכב - ראו: [[התכסויות כוכבים בירח]]). התכסויות כאלו מאפשרות למדוד את הגובה האופייני (גובה אופיני מוגדר כגובה בו הלחץ האטמוספרי יורד בשעור של אחד חלקי e) של האטמוספרה של כוכב הלכת. מאחר והגובה האופיני תלוי במשקל המולקולרי של החלקיקים באטמוספרה וכח הכובד על פני כוכב הלכת, אם  מסתו ורדיוסו של כוכב הלכת ידועים (ועל כן כח הכובד על פניו) אזי ניתן לחץ את המשקל המולקולרי האופיני של האטמוספרה של כוכב הלכת.

באיור משמאל ניתן לראות את עקומת האור כתלות בזמן של התכסות של הכוכב TR180 ע"י טריטון ירחו של [[נפטון]]. המדידות התבצעו ע"י [[טלסקופ החלל ע"ש האבל]]. התצפיות הנ"ל לימדו על המבנה התרמי של האטמוספרה של טריטון.

גרסה מ־21:59, 11 בינואר 2009

התכסויות כוכבים בכוכבי לכת (באנגלית: Stellar Occultations by Planets) היא התופעה בה כוכב עובר מאחורי הדיסקה של כוכב לכת במערכת השמש.

כתוצאה מתנועת כוכבי הלכת בשמיים הם עשויים לעבור ביננו לבין כוכבים. התכסויות כוכבים בכוכבי הלכת מאפשרות (אם כי כיום אין בכך עוד צורך כמעט) לחקור את אטמוספרות כוכבי הלכת וירחיהם וכן הן מאפשרות גילוי של ירחים חדשים וטבעות (ראו להלן). לתחזית של התכסות כוכבים בכוכבי לכת ראו קישורים חיצוניים בתחתית הדף.

שימושים

גילוי טבעות אורנוס

בעת התכבות של הכוכב SAO158687 בכוכב הלכת אורנוס ב 10 במרץ 1977, הבחינו אסטרונומים שצפו מהמצפה המעופף בתחום האינפרא אדום ע"ש קוויפר (Kuiper Airborne Observatory) וכן ממצפה הכוכבים בפרת במספר התכסויות מישניות של הכוכב לאחר שהיה כבר מחוץ לדיסקה של כוכב הלכת. ההתכסויות פורשו כטבעות המקיפות את אורנוס.

אטמוספרות של כוכבי לכת וירחים

כאשר צופים בהתכסות של כוכב מאחורי גוף במערכת השמש שיש לו אטמוספרה, כתוצאה מפיזור ובליעת אור הכוכב באטמוספר של כוכב הלכת, ההתכסות וההופעה של כוכב הלכת לא יהיו מידיים (למעשה גם עבור גוף נטול אטמוספרה ההתגלות וההופעה אינם מידיים כתוצאה מהתאבכות וגודלו הסופי של הכוכב - ראו: התכסויות כוכבים בירח). התכסויות כאלו מאפשרות למדוד את הגובה האופייני (גובה אופיני מוגדר כגובה בו הלחץ האטמוספרי יורד בשעור של אחד חלקי e) של האטמוספרה של כוכב הלכת. מאחר והגובה האופיני תלוי במשקל המולקולרי של החלקיקים באטמוספרה וכח הכובד על פני כוכב הלכת, אם מסתו ורדיוסו של כוכב הלכת ידועים (ועל כן כח הכובד על פניו) אזי ניתן לחץ את המשקל המולקולרי האופיני של האטמוספרה של כוכב הלכת.

באיור משמאל ניתן לראות את עקומת האור כתלות בזמן של התכסות של הכוכב TR180 ע"י טריטון ירחו של נפטון. המדידות התבצעו ע"י טלסקופ החלל ע"ש האבל. התצפיות הנ"ל לימדו על המבנה התרמי של האטמוספרה של טריטון.

ערן אופק